Friday, January 20, 2012

Virgin Series #1

Virgin [ Ketika Keperawanan Dipertanyakan ]

       
 Sebut saja virgin, pasti kita memikirkan  dengan harga diri seorang wanita. Masih dara atau tidak? Saya ingin mencoret tentang filem Indonesia yang menjadi kegemaran saya, iaitu Virgin ( Ketika Keperawanan Dipertanyakan ). Walaupun  filem ini telah pun diperkenalkan pada beberapa tahun yang lepas, namun, saya igngin mengimbas kembali dan memperkenalkan semula filem ini dalam coretan saya.

Pengarah : Hanny Saputra
Produser : PT. Kharisma Starvision Plus
Pelakon : Laudya Chintya Bella, Ardina Rasti, Mike                      Muliadro, Unique Priscilla, Tio Pakusadewo, Hendinar Amroe, Uli Auliani, Ari Sihasale
Durasi : 114 minit
Tayangan Pertama Di Indonesia: 11 November 2004


          Filem arahan Hanny Saputra ini mencoretkan tentang kisah hidup remaja di sebuah kota metropolitan. Pergaulan sosial dan cara hidup yang memesongkan hidup mereka demi mencapai kehidupan sempurna di kota.
      Tiga sahabat, Biyan yang dilakonkan oleh Laudya Chintya Bella, Stella (Ardina Rasti) dan Katie (Angie) . Mereka adalah dari  keluarga yang berantakan. Disebabkan itu, mereka bebas menjalani kehidupan mereka tanpa kawalan dan jagaan orang tua. Biyan memegang watak utama merupakan seorang gadis yang hidupnya penuh penderitaan. Biyan begitu membenci ayahnya yang kaki mabuk dan kaki perempuan sehingga mengabaikan ibunya. Stella, sudah terbiasa dengan gaya hidup yang sosial. Demi untuk mendapatkan wang, Stella sanggup melayani para " om" yang kaya sehingga keperawanannya hilang. Katie pula cemburu dengan gaya hidup Stella dan Biyan yang agak mewah, dan ingin mempunyai kehidupan seperti mereka. Demi untuk wang, Katie akhirnya  mengadaikan keperawanannya.Biyan bagaimanapun terlalu menjaga kesuciannya dan mempertahankan keperawanannya.
Luna, lakonan Uli Auliani sering menimbulkan masalah dalam kehidupan tiga sahabat ini. Luna yang berperwatakan antagonis bersaing dengan Stella untuk mendapatkan watak utama dalam filem roman pisician. Persaingan makin menjadi keruh apabila Luna tidak mahu mengalah. Luna semakin menunjukkan belangnya apabila cuba merebut seorang jejaka kacak, bernama Mariks(Mike Muliadro) yang menjadi pujaan Biyan.



         Keadaan menjadi semakin parah apabila kereta yang dipinjam oleh Stella dari seorang mafia kelab malam hilang. Mereka menjadi buntu apabila mafia tersebut menyuruh mereka membayar dengan tubuh sebagai ganti. Stella menyalahkan Biyan, dan memaksa Biyan menebus dengan tubuhnya. Sanggupkah Biyan melepaskan keperawannya yang dipertahankan selama ini? Biyan mencoretkan kisah hidupnya, dan kisah sahabatnya. Demi mencapai kemenangan semua yang dilarang dihalakan. Stella sanggup menayangkan tubuhnya demi menjadi popular, atau Katie yang sanggup "di-booking" sama ada di dalam kereta, di hotel atau di "toilet" demi kemewahan.


* Please click on image to view larger










Virgin Ketika Keperawanan Dipertanyakan



0 What They Say?:

Post a Comment